O bombardování japonských měst Hiroshima a Nagasaki pravděpodobně slyšel každý a veškeré aspekty této události jsou všeobecně známy. Někdy se však pozapomíná na stroj, který do Japonska bomby donesl – Boeing B-29, Superfortress.
Boeing B-29 ‚Superfortress‘
V roce 1939 obdržely americké společnosti od generálního štábu amerického letectva základní požadavky na výkony nového bombardéru se schopností dopravit 10000 kg do vzdálenosti 4000 km, dosáhnout rychlosti 640 km/h a doletět alespoň 8600 km. Za vítěze soutěže byl vybrán Boeing se svým projektem XB-29.
První letoun vzlétl 26. června 1943 a po několika testovacích prototypech bylo objednáno prvních 250 sériových letounů B-29 Superfortress, které byly vyráběny v závodech Boeing v Rentonu.
Nasazení Boeingu B-29 v druhé světové válce
K prvnímu bojovému nasazení došlo 5. června 1944, kdy bombardér B-29 58. bombardovacího křídla po startu ze základen v Indii bombardoval nádraží Makasan v Bangkoku. Americké letouny později začali vzlétat z leteckých základen v Číně, odkud také vzlétly B-29 15. června 1944, kdy 68 strojů bombardovalo továrny ve městě Jawata v Japonsku.
V posledním roce války měly B-29 největší podíl na bombardování Japonska. Vůbec největší vojenské akce se B-29 Superfortress účastnil v noci z 9. na 10. března 1945, kdy provedlo 279 boeingů B-29 nálet na Tokio.
Enola Gay a Bockscar
Nesmazatelně a krvavou stopou se ale do lidské historie zapsaly stroje B-29 Superfortress až později.
Ačkoliv Japonci byli na pokraji porážky a válčilo se již na japonských ostrovech, houževnatí vojáci japonského císaře odmítali kapitulovat. Odmítnutí kapitulace byla také oficiální odpověď japonského císaře na Postupimské ultimátum, ve kterém Spojené státy varovali Japonsko před drastickými kroky, které budou následovat, pokud se Japonsko nevzdá.(O atomové bombě se však v ultimátu nehovořilo)
Po odmítnutí ultimáta přikročili Američané k něčemu s čím se svět do té doby nesetkal. 6. srpna 1945 v 8:15 se nad Hiroshimou objevil bombardér B-29 Superfortress s názvem Enola Gay (pojmenovaný po matce pilota) a na město spadla atomová bomba s názvem Little Boy.
O tři dny později se situace opakovala, když v 11:01 proletěl nad Nagasaki stejný typ stroje pojmenovány Bockscar a shodil na město bombu Fat man a hrůza byla dokonána.
Ve vojenském letectví druhé světové pro sebe většinu slávy shrábly stíhací letouny. Bombardéry B-29 Superfortress s názvy Enola Gay a Bockscar se však zapsaly do historie takovým způsobem, že z ní již nikdy nemůžou být smazáni.
Autor: Jakub Jetmar