Před druhou světovou válkou řešilo nacistické Německo komplikaci. Němci neměli ve výzbroji opravdu konkurence schopný letoun. Odpověď, kterou na tento problém Němci našli, byl jeden z největších úspěchů německého vojenského letectva. Málokteré letadlo je natolik známé a vydobylo si takovou slávu jako byl stíhací letoun Luftwafe Messerschmitt Bf 109.
Vývoj
Německé firmy obdržely roku 1934 požadavky na vývoj jednoplošného stíhacího letounu, který by nahradil dvouplošník Heinkel He 51, požadavek byl zadán také firmě Bayerische Flugzeugwerke, kde pracoval Willy Messerschmitt. Na konci léta začal vývoj letounu Bf 109, který v mnoha ohledech vycházel z předchozích sportovních typů letadel, které tato firma vyráběla.
První letoun Bf 109 vzlétl roku 1935 a paradoxně byl vybaven britským motorem od společnosti Rolls-Royce, která dodávala své motory také například do letounů Supermarine Spitfire. Později byl motor nahrazen výrobkem od firmy Německé – motorem Junkers Jumo 210, který bychom během druhé světové války našli skoro v každém německém letadle. Co se týče zbraní, základní verze Messerschmittu byla vybavena dvěma synchronizovanými kulomety MG 17 ráže 7,92 mm.
Nasazení Messerschmittu Bf 109
Prvního válečného konfliktu (Messerschmitt se účastnil již španělské občanské války) se Bf 109 účastnil v září roku 1939, kdy Luftwafe letecky podporovala invazi do Polska. Polské zastaralé letouny PZL P.11 neměly na německé Messerschmitty sebemenší nárok a velice brzy tak Bf 109 ovládl vzdušný prostor na Polskem.
Stejně úspěšná pak byla Luftwafe při blitzkriegovým procházením zeměmi Beneluxu, kde opět Messerschmitt kraloval nebesům. Brzo tak německé Luftwafe zůstal jediný a poslední soupeř – Velká Británie. Bf 109 však narazil na velmi těžké soupeře – Hawker a zejména pak Supermarine Spitfire, který nejenže byl opravdu důstojným soupeřem, ale zároveň Messerschmitt v mnoha ohledech (hlavně v manévrovatelnosti) předčil. Luftwafe začalo mít problémy s doletem německých letadel, který byl relativně malý a německé stroje tak nemohli nad Británií bojovat dlouho. Přidáme-li fakt, že britské stroje byly vybaveny radarem, Messerschmitt nestačil.
Na východní frontě však Luftwafe opět dominovala, kdy zkušení němečtí letci dokázali s naprostým přehledem sestřelovat sovětská zastaralejší letadla s méně zkušenými piloty a Messerschmitt tak nad SSSR dosahoval rekordních sestřelů
Ačkoliv byl nakonec Messerschmitt Bf 109 v mnoha aspektech předčen britským Spitfirem, jedná se o letadlo, které má nejvíce doložených sestřelů ve válečné letecké historii a je považováno za jedno z nejúspěšnějších vojenských letadel, které kdy bylo sestaveno.
Autor: Jakub Jetmar