Dnes si pod pojmem tramvaj představíme dopravní prostředek pohybující se po kolejích, kterým se dá dostat prakticky všude, spojuje různé části Prahy či Brna a jeden vagon pojme až šedesát cestujících. V roce 1869 se ale jako tramvaj označovalo něco úplně jiného.
Vše vlastně začalo už v roce 1827, kdy vznikla první koňská tramvaj v Americe. Tehdy městem New York jezdilo několik takzvaných omnibusů. Až 26. listopadu 1832 vyjela první koňská tramvaj i za hranice města. K nám se tramvajová doprava dostala až o pár desítek let později.
Z Moravského náměstí do Králova Pole
V našich zemích se poprvé tramvajová doprava objevila v Brně. Konkrétně 17. srpna roku 1869 byli lidé svědky prvního výjezdu koněspřežného dopravního prostředku, který začínal na Moravském náměstí a vedl k hostinci Semilasso nacházejícímu se v obci Královo Pole.
U hostince vznikla vozovna pro tramvaje a stáje s koňmi. Pro představu i tehdejší tramvaj fungovala na principu jízdy po kolejích. Vozy byly taženy obvykle dvěma koňmi a vešlo se do nich okolo dvaceti cestujících.
Tramvaje jezdily od šesti hodin ráno do deseti večer. Mezi jednotlivými vozy byl interval třicet minut, ovšem v ranní a odpolední špičce to bývalo v některé dny pouze čtvrt hodiny.
Kvůli malému zájmu po pěti letech doprava skončila
Ačkoli šlo z počátku o něco, co u nás tehdy nikdo neznal a doprava byla hojně využívána, zájem o ni začal po čase opadávat. Po pěti letech využívání tak byla zrušena. O pár let později byly zavedeny tramvaje na parní pohon a v roce 1900 pak elektrické.
Kromě vzpomínek ale až do dnešního dne zůstalo z původních tramvají ještě něco. A to je název, kterým se dnes v Brně tramvaje označují. Slovo šalina totiž pochází z němčiny. „Scheisse linie“ totiž ve volném překladu znamená „výkalová linka,“ nechceme-li být vulgární a překládat doslovně.
Je samozřejmě jasné, proč tramvaje takové označení tehdy dostaly. Koně za sebou nechávaly výkaly, které o pár minut později zvířata táhnoucí další tramvaj rozšlapala. Celé město tak bylo plné zapáchajících výkalů, a to i přes pravidelný úklid.
Sběratelská poštovní známka z roku 2019 potěšila nadšence
Dříve sbíral poštovní známky kdekdo, dnes již takových nadšenců příliš není. Přesto mezi námi stále existují ti, kterým historické poštovní známky dělají radost. Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky vydalo v roce 2019 známku, která má připomínat památku první koňské dopravy u nás.
Na známce je obrázek vozu taženého koňmi a písmeno A, které odpovídá ceně za klasickou vnitrostátní známku, v současné době tedy devatenáct korun. Ačkoli se nejedná o historickou starou známku, její tématika potěšila sběratele známek z tehdejších let.
Autor: Šárka Cvrkalová