Výstřední miliardář byl za svého života jedním z nejvlivnějších a nejúspěšnějších lidí na světě. Působil v mnoha oborech, od zábavního průmyslu až po biomedicínský výzkum. „Letec“ Howard Hughes nicméně také strávil velkou část svého života zavřený v hotelových pokojích, sužovaný závislostí na opiátech a nekontrolovatelnou obsedantně kompulzivní poruchou.
Když v červenci roku 1946 pilotoval slavný letec a konstruktér prototyp průzkumného letounu US Army Air Forces XF-11, selhaly motory. Stroj se zřítil do čtvrti Beverly Hills. Nešťastná tragédie Hughese málem stála život a zřejmě zapříčinila jeho zhoršující se výstřední chování a samotářský životní styl. Letecká katastrofa tak navždy změnila jeho osobnost.
Narodil se se zlatou lžící v ústech
Howard Hughes se narodil v roce 1905 v Texasu do velmi bohaté rodiny. Jeho otec byl vynálezce a vlastník patentu ropného vrtáku, čímž celé rodině navždy zajistil budoucnost v luxusu. Howard zdědil po matce chorobný strach z bakterií, špíny a nemocí, který se s pozdějším věkem velmi zhoršoval. Po otci pak zájem o techniku a mechaniku.
Již ve svých dvanácti letech si sestrojil jízdní kolo s motorovým pohonem. Od raného věku projevoval nebývalý zájem o letadla a vše kolem nich. První stroj si vyzkoušel pilotovat již ve čtrnácti letech.
Rodiče zemřeli dva roky po sobě
Oba rodiče zemřeli krátce po sobě v průběhu Hughesova dospívání. Zdědil tak většinu multimilionového rodinného jmění. Rozhodl se proto ukončit studium a v necelých dvaceti letech se odstěhoval do Hollywoodu, kde si chtěl splnit své sny, proslavit se jako filmový režisér a producent a naučit se pilotovat letadla od těch nejlepších.
Úspěchy v mnoha odvětvích
Dařilo se mu v mnoha sférách a stal se úspěšným podnikatelem a investorem nejen ve strojírenství, leteckém i filmovém průmyslu. Když v roce 1938 překonal světový rekord a obletěl zeměkouli za pouhých 91 hodin, zapsal se do historie.
Letecké nehody
Podílel se na investicích a návrzích letadel pro Lockheed i Boeing, jeho největší radostí však byla jeho vlastní řada letadel. Létání se mu ale stalo osudným. První letecká nehoda přišla během natáčení válečného dramatu Pekelní andělé, který sám produkoval. Film byl dokonce díky skvělé kameře nominovaný na Oskara. Nehodu během natáčení tehdy přežil doslova zázrakem, čtyři další piloti takové štěstí bohužel neměli.
V roce 1943 havaroval při zkušebním letu letadla S-43 Sikorsky, které se zřítilo do jezera Mead. Tehdy zemřeli dva lidé na palubě a Hughes utrpěl silnou ránu do hlavy. Poslední a pro Hughese fatální letecká nehoda přišla o tři roky později, v roce 1946.
7. července pilotoval první let zkušebního letadla XF-11, určeného pro armádu Spojených států. Z letadla začal unikat olej, což způsobilo, že jedna z vrtulí obrátila sklon a letadlo prudce vybočilo z dráhy. Hughes doufal, že se mu podaří přistát na golfovém hřišti losangeleského Country Clubu.
Málem uhořel
Místo toho začalo těsně před cílem letadlo dramaticky klesat a stroj havaroval do nedaleké čtvrti Beverly Hills. Havárie strhla tři domy a po explozi palivových nádrží začalo hořet samotné letadlo i nedaleký dům. Nebýt rychlé záchrany námořním velitelem Williamem Durkinem, který byl v oblasti na návštěvě u přátel, Hughes by při havárii zahynul.
Howard Hughes utrpěl při nehodě vážná zranění. Kromě popálenin třetího stupně měl rozdrcený hrudník s pneumotoraxem levé plíce, rozdrcenou klíční kost a několik zlomených žeber.
Havárie ho na několik měsíců upoutala na lůžko a neustálé bolesti se snažil zmírnit léky, především kodeinem. Právě to způsobilo, že se stal závislý na opiátech. Vše také prohloubilo jeho psychické problémy, rozvinulo chorobný strach ze špíny a nečistoty, který v sobě měl zakořeněný již z dob matčiny výchovy. V důsledku těchto okolností se u něj rozvinula obsedantně kompulzivní porucha.
Vymyslel speciální nemocniční lůžko
Navzdory vážným zraněním Hughesova mysl nikdy nepřestala pracovat na všech možných nápadech a inovacích. I během náročného zotavování po havárii si ve spolupráci se svými inženýry navrhl postel na míru. Takovou, která používala elektromotory s ovládáním na tlačítka tak, aby si lůžko mohl bez bolesti nastavit.
Dokonce byla postel vybavena možností natočit si studenou i teplou vodu. Jím navržený design inspiroval dnešní moderní nemocniční lůžka. Hughesovo uzdravení považovali lékaři za zázrak. Avšak jeho psychika už zůstala zlomená.
Bolelo ho nosit oblečení
Nějakou dobu po vyléčení následků havárie se na několik měsíců zavřel do promítacího sálu, kde pouze seděl nahý v křesle a sledoval filmy. Dotyk oblečení na těle zřejmě považoval za bolestivý kvůli alodynii. Nadměrné citlivosti kůže, kdy tělo bolestivě reaguje na podněty, které normálně bolest nevyvolávají. Vše byl zřejmě následek nehody, po které trpěl chronickými bolestmi.
Schovával si vlastní moč
Nechtěl vyjít ven, střádal si moč do sklenic a stravoval se pouze tyčinkami, kuřetem a mlékem. Když vyšel ven, byl nemytý, špinavý a zarostlý. Postupně se začal stahovat z veřejného dění a zavíral se před světem v hotelových pokojích, které byly jeho domovem prakticky po celý život.
Policie ho nepoznala
Když v roce 1976 zemřel, byl již v opravdu žalostném stavu. Doktory k sobě pouštět nechtěl. Měl přerostlé vlasy, vousy i nehty, protože se bál bolesti ze stříhání a zhubnul na pouhých čtyřicet kilogramů. Podle rentgenových snímků mu dokonce v pažích zůstalo několik ulomených injekčních jehel s kodeinem. Howard Hughes byl v tak špatném stavu, že musela FBI použít otisky prstů, aby ho identifikovali.
Howarda Hughese navždy zvěčnil Leonardo DiCaprio v úspěšném snímku Letec z roku 2004. Mnoho z jeho přínosů společnosti však bylo ve filmu zapomenuto či zredukováno na parodii. Hughes neměl žádné dědice, jeho majetek byl nakonec rozdělen mezi několik bratranců a jeho údajnou poslední manželku.
Zdroj: en.wikipedia.org, allthatsinteresting.com
Autor: Michaela Pauerová