Celou zimu čekalo vaše kolo na příležitost k jízdě, a ačkoli letošnímu jaru počasí moc nepřeje, zarytí cyklisté už své stroje vyndali. Víte, co vše byste měli před prvním cyklovýletem zkontrolovat? Přinášíme vám soupis toho, na co byste měli svou pozornost zaměřit.
Před první vyjížďkou se ujistěte, že je vaše kolo či elektrokolo připraveno vyrazit do ulic a lesů. Přeci jen pár měsíců nehnutě leželo v garáži či sklepě a jeho kontrola je povinností každého cyklisty.
Jako první kolo omyjte vlhkým hadříkem, abyste očistili prach nebo případné bahno z minulé sezóny.
Začněte sedlem a pneumatikami
Před prvním výletem zkoukněte stav sedla. Pevně ho utáhněte a seřiďte. Volné sedadlo může vést k problémům a nepohodlí při jízdě. U dětí zkontrolujte také výšku sedla, během zimy děti určitě vyrostly a s nízkým sedlem se jim bude jezdit špatně.
Pokud je sedadlo opotřebené či rozpraskané, určitě jej hned vyměňte za nové.
Jako další se vrhněte na pneumatiky. Časem se tlak vzduchu ztrácí a po zimě budou pneumatiky určitě potřebovat dofouknout. Vytáhněte pumpičku nebo kompresor a dodržte tlak pneumatik uvedený výrobcem. Tento údaj by měl být uveden na každé pneumatice. Zkontrolujte také paprsky v kolech. Udržují totiž kolo rovné a všechny drátky by měli být pevně utažené.
Nezapomeňte na brzdy a přehazovačku
Kontrola brzd by měla probíhat před jakoukoli jízdou, tedy nejen před tou první jarní. „Podívejte se na špalky brzdící o ráfek, zda mají dostatek gumy pro brždění. Jakmile při brždění slyšíte kovový zvuk, je nutné okamžitě špalky vyměnit, jinak riskujete nehodu nebo zničení celého ráfku kola,“ radí bývalý profesionální cyklista Lukáš Martínek pro Český rozhlas České Budějovice.
„Kotoučové brzdy mají brzdové destičky uvnitř brzdového třmene, v tomto případě je nejlepší navštívit odborný servis, kde brzdy zkontrolují,“ dodává. Pozor také na brzdová lanka, roztřepené nebo jinak poškozené lanko vyměňte.
Po brzdách věnujte pozornost přehazovacímu systému. Zkontrolujte, že běží plynule a řetěz je vycentrován v každém z rychlostních stupňů. Zároveň pozor na napnutí řetězu, pokud by byl příliš volný, mohl by vám často za jízdy padat.
Zdroj: popularmechanics.com
Autor: Naďa Brožová