Violet Constance Jessop bezpochyby patřila mezi lidi, kteří měli v životě kliku. Hrobníkovi z lopaty unikla celkem čtyřikrát. Kromě toho, že v dětství překonala smrtelnou nemoc, přežila i tři lodní katastrofy. Včetně potopení legendárního Titaniku v roce 1912. Často proto byla titulována jako „Královna potápějících se lodí“ či „Slečna nepotopitelná“.
Violet Jessop se narodila v roce 1887 v Argentině irským přistěhovalcům, jako nejstarší z devíti dětí. Pouhých šest z nich se dožilo dospělosti. Jako dítě onemocněla tuberkulózou, kterou, navzdory lékařským prognózám, nakonec přežila. Tehdy poprvé zvítězila nad smrtí a pokračovala v dlouhém a dobrodružném životě.
Když jí bylo pouhých šestnáct let, její otec zemřel. Spolu s matkou a dalšími sourozenci se musela přestěhovat do Anglie. Zde si matka našla práci jako hosteska na výletní lodi. Zatímco matka pracovala, aby rodinu uživila, Violet, jako nejstarší dcera, byla nucena převzít péči o mladší sourozence.
Když matka onemocněla, Violet zanechala školy a stejně jako matka se začala ucházet o práci na lodi. Jejím prvním zaměstnavatelem se stala společnost Royal Mail Line, kde se v roce 1908 Jessop poprvé nalodila na palubu lodě Orinoco.
První zaoceánská plavba
O dva roky později začala pracovat pro White Star Line jako stevardka na lodi RMS Olympic. Olympic byl v té době nejluxusnějším a největším civilním parníkem. V září roku 1911 vyplul ze svého přístavu v anglickém Southamptonu.
Po necelých devadesáti minutách plavby se srazil s britskou válečnou lodí HMS Hawke. Kolize způsobila rozsáhlé poškození trupu lodě Olympic, navzdory tomu se loď nepotopila a zvládla se bezpečně vrátit zpět do přístavu. Všichni cestující i posádka, včetně Violet Jessop nehodu přežili.
RMS Olympic byl opraven a vrácen zpět do provozu. Havárie však byla tak děsivá, že si někteří členové posádky po tomto incidentu raději našli jiné zaměstnání. Violet Jessop však byla odhodlaná ve své práci stevardky společnosti White Star Line pokračovat. Na palubě opraveného parníku proto zůstala.
Stevardkou na Titanicu
Pouhých sedm měsíců po havárii Olympicu jí společnost nabídla místo na nové lodi – sesterské lodi Olympicu. Lodi, o které se tvrdilo, že je nepotopitelná. K posádce RMS Titanic se Jessop jako stevardka připojila v roce 1912, čtyři dny před jeho slavným střetem s ledovcem.
Jessop spala v posteli, když Titanic ve večerních hodinách 14. dubna 1912 narazil do ledovce. Probudil ji rozruch, a proto se rychle vydala na palubu lodi. Zde se dozvěděla, že byla loď poškozena při srážce a půjde ke dnu. Jessop začala okamžitě pomáhat s evakuací mnoha žen a dětí.
Poté jí bylo nařízeno nastoupit do jednoho ze záchranných člunů, aby šla jako personál lodi příkladem ostatním ženám a ukázala, že jsou čluny bezpečné. Byla přidělena na záchranný člun č. 16. Dostala k sobě dítě, které nemohlo najít rodiče, aby se o ně postarala.
Žádná lodní katastrofa ji od práce neodradila
Následujícího rána byli Jessop a ostatní přeživší zachráněni RMS Carpathia a převezeni do New Yorku. Podle Violet Jessop jí na palubě Carpathie nějaká žena, snad matka, z rukou dítě vytrhla a s pláčem a beze slov s ním utekla. Po příjezdu do New Yorku se Violet opět vrátila do Southamptonu k práci.
Ani potopení Titanicu ji neodradilo od práce na výletních lodích. Po katastrofě Titanicu se znovu vrátila na Olympic, kde působila až do roku 1914. Olympic opustila jen proto, aby si udělala kurz zdravotní sestry pro Červený kříž. Poté, co kurz dokončila, byla přidělena na parník Britannic.
Během první světové války společnost White Star Line přeměnila některé své lodě na plující nemocnice. Jednou z takto přestavěných lodí se stal právě HMHS Britannic, který byl též nazýván sesterská loď Titanicu. A ne nadarmo. Stejně jako Titanic šel Britannic také ke dnu.
Smolný White Star Line
Počátek 20. století byl špatným obdobím pro White Star Line, ale zjevně ne pro Violet Jessop. V časných ranních hodinách 21. listopadu 1916 mohutnou lodí otřásla velká exploze. Podle pozdějších vyšetřování Britannic narazil na hlubinnou minu. Během pětapadesáti minut se loď potopila na dno Egejského moře.
Málem ji nasál lodní šroub
Při další smolné katastrofě lodi společnosti White Star Line přišlo o život 30 lidí. Přes tisíc, včetně Violet, přežilo. Violet Jessop spolu s dalšími však byla málem zabita lodními šrouby, které nasávaly záchranné čluny pod zádí lodi. Na poslední chvíli stihla rychle vyskočit ze záchranného člunu, přičemž si poranila hlavu. Jessop si závažnosti zranění nebyla vědoma. Až po letech jí po častých bolestech hlavy byla zjištěna zlomenina lebky. Její další kariéru však zranění neovlivnilo.
Potomky neměla
V práci na palubě výletních lodí pokračovala až do prosince 1950. Tehdy třiašedesátiletá Jessop odešla do důchodu. V té době již měla na palubě lodí odpracováno přes 40 let. Po odchodu do důchodu si užívala především zahrádkaření a chov kuřat.
Zemřela na srdeční selhání v roce 1971, ve věku 84 let. Během svého dobrodružného života byla Violet Jessop vdaná pouze jednou a krátce. Manželství bylo bezdětné.
Zdroj: grunge.com, en.wikipedia.org, allthatsinteresting.com
Autor: Michaela Pauerová