Žijeme v době internetu a je velmi pravděpodobné, že si každý z nás někdy něco objednal online. Mnoho obchodů je osvědčených a hledáme v nich produkty často, existují ale také stránky, které jsou podezřelé a raději se jim vyhneme. Ne vždy ale člověk na první pohled pozná pravdu.
Článek byl zpracován na základě příběhu čtenářky. Fotografie jsou pouze ilustrační a jména osob byla na žádost čtenářky pozměněna.
Paní Adriana z Plzně byla zvyklá přes internet nakupovat poměrně často. Jenže po nedávných zkušenostech teď nakupuje pouze v těch obchodech, kde už má nějakou vlastní pozitivní zkušenost. Bohužel se totiž stala obětí podvodníka.
Nejhorší na celé situaci je, že jí její rodina má za zlé, že se nechala nachytat, a teď s ní ani otec ani matka nemluví. Kromě toho, že Adriana přišla o peníze, přišla také o donedávna milující rodinu.
Rodiče nikdy nebyli technicky založení
„Moji rodiče jsou už starší generace a s internetem se nikdy nespřátelili,“ vysvětluje Adriana. „Když něco potřebují, seženou si to zkrátka v kamenném obchodě. Jenže nedávno jim známý ukázal pilku na keře, kterou objednal online.“
Adrianin otec na základě toho začal hledat na internetu a našel stránku, kde byla velmi podobná pilka za dobrou cenu. „Normálně stojí takový nástroj kolem tří tisíc, můj táta ji ale našel za tisícovku a poprosil mě, abych ji objednala.
Šlo o zboží ze zahraniční stránky, takže mi ani nepřišlo, že by to bylo nějak divné. Ze zahraničí objednávám často, ceny bývají nízké, jediný problém je delší dodací doba. Upozornila jsem rodinu, že pilka dorazí tak za měsíc. To jsem ale netušila, že nedorazí vůbec.
Snažila jsem se s nimi komunikovat
Když ani po měsíci a půl nepřišel Adrianě žádný e-mail ani informace o tom, kde se její zakoupený produkt nachází, snažila se jednat. „Peníze jsem poslala předem. Hledala jsem proto na stránkách obchodníka nějaký kontakt.
Našla jsem sice e-mailovou adresu, na tu se ale nedalo zprávu doručit, protože byla falešná. Přes internet jsem pak zjistila, že s obchodem mají špatné zkušenosti i jiní lidé. Jelikož mi došlo, že je to celé podvod, rozhodla jsem se říci rodině pravdu.
Otec mi vynadal, matka mi naznačila, že jsem hloupá
Když Adriana oznámila rodině, že se stala obětí internetového podvodníka, otec se naštval a vynadal jí za to, že se nechala tak hloupě nachytat. „Řekl mi, že předpokládal, že mám s takovými obchody nějaké zkušenosti.
Marně jsem se mu snažila vysvětlit, že nejsem jediná, kdo se nachytal. Jeho argument zněl, že tím spíš jsem si měla předem přečíst recenze a nenechat se obalamutit. Vůbec mě neposlouchal.“
Matka Adrianě dokonce řekla, že jí věřila, ale ukázalo se, že její dcera není tak chytrá, jak si myslela. „Ranilo mě to. Člověk se pro ně snaží něco udělat, přijde o peníze, a místo podpory se dočká jen nadávek,“ dodává čtenářka.
„Největší gól byl, když pak otec našel na stránce nějaké telefonní číslo, na které se snažil volat. I když jsem mu vysvětlovala, že je zahraniční a nic se nedozví, on vytáčel tak dlouho, až mu to nějaký automat vzal a připravil ho o dvě stovky kreditu. Samozřejmě to podle nich také byla moje chyba,“ píše Adriana.
Ve výsledku tak čtenářka přišla o peníze a rodina s ní nemluví, protože podle nich udělala chybu. Finance už nejspíš nikdy neuvidí. S matkou a otcem se snad podle svých slov brzy usmíří, nikdy se s nimi nedokáže hádat dlouho. Ačkoli, jak sama píše, jejich slova ji budou bolet ještě dlouho.
Autor: Šárka Cvrkalová