Obyvatelé Prahy si už nejspíš ani nedokáží představit život bez metra. Jde o jednu z nejrychlejších možností městské hromadné dopravy, díky níž se dostaneme z jednoho konce Prahy na druhý. V současné době má metro linky tři. Jaké ale byly jeho začátky?
První trasa zelené linky, nebo chcete-li, linky A byla otevřena 12. srpna 1978. Tehdy vedla trasa ze stanice Dejvická do zastávky Náměstí Míru. Jeho výstavba byla zahájena již v roce 1973.
Necelých pět kilometrů, sedm stanic
S dnešním spletencem zastávek na lince A, B a C se samozřejmě tehdejší metro nedalo srovnávat. I tak to byla ale velmi slavnostní událost, když byly do provozu uvedeny první podzemní vlaky.
Zelená linka měla tehdy pouhých sedm stanic a její délka byla 4,7 kilometrů. Vznikl tím první podjezd pod řekou Vltavou, umístěný celkem čtrnáct metrů pod dnem řeky. Dva roky po otevření byla zahájena výstavba dalšího úseku.
Dnešní linka A má pro srovnání délku zhruba sedmnáct kilometrů. Celkových sedmnáct stanic se dá projet zhruba za třicet minut. Konečnými zastávkami jsou Nemocnice Motol, na druhé straně pak Depo Hostivař.
Metro, jak ho známe dnes
V současné době je pražské metro sítí celkem tří linek. Kromě zelené trasy A je tu žlutá, které vede z Černého Mostu na Zličín, a červená linka C z Letňan na Háje. Mezi linkami je možnost přestupu ve stanicích Florenc, Muzeum a Můstek.
Celkově tvoří síť podzemních tratí více než šedesát kilometrů dlouhou přepravní cestu. Podle dostupných statistik se metrem sveze zhruba čtyři sta šedesát jedna milionů osob ročně. Denní odhad je okolo 1,6 milionu lidí.
Pražský dopravní podnik plánuje v brzké době zveřejnění informací o lince D, která by měla být označena modrou barvou. Původní načasování začátku stavby bylo v polovině roku 2020, jak se bude situace odvíjet dál, se pravděpodobně dozvíme velmi brzy.
Autor: Šárka Cvrkalová