Odborníci z Kolumbijské univerzity zjistili, že vývoj mozku kojenců v rodinách s nízkými příjmy se lišil v závislosti na výši finanční podpory, kterou matky dostávaly.
Už mnoho let se ví, že děti pocházející ze sociálně slabších rodin dosahují horších školních výsledků, nižších výdělků a trpí horším zdravím. Dosud se však nevědělo, zda za negativními důsledky stojí samotná chudoba nebo jiné faktory.
Příspěvky pro matky s kojenci
Ve studii „První roky dítěte“, zveřejněné v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences, vědci změřili úrovně mozkové aktivity u skupiny 435 jednoletých dětí. Tato kontrolovaná studie přínosů snižování chudoby zaznamenala 1 000 matek s nízkými příjmy ve čtyřech metropolitních oblastech USA – New Orleans, New York City, Omaha a Minneapolis–Saint Paul.
Matky, které byly primárně černošky nebo latinskoamerického původu a neměly vysokoškolské vzdělání, dostávaly peněžní dar ve výši 333 $ (přes 7 000 Kč) nebo 20 $ (asi 430 Kč) měsíčně. Peníze pak mohly utratit za libovolné zboží nebo služby.
Zveřejněné výsledky vychází z jednoho roku sledování, studie stále probíhá a matky budou nadále dostávat měsíční peněžní dary, dokud jejich dětem nebudou čtyři roky a čtyři měsíce.
Peníze ovlivňují mozek
Vliv příspěvku na děti byl zjišťován podle mozkové činnosti. Mozková aktivita každého kojence byla měřena pomocí elektroencefalografického přístroje čepičkou, která byla nasazena na hlavě dítěte.
Vědci zjistili, že děti, jejichž matky dostávaly 333 dolarů měsíčně, měly asi o 20 procent vyšší vysokofrekvenční mozkovou aktivitu než děti, jejichž rodičům bylo poskytováno pouze 20 dolarů měsíčně.
Není jasné, zda rozdíly v mozkové aktivitě přetrvají, jak budou děti stárnout, nebo jak by mohly ovlivnit kognitivní a behaviorální růst. U starších dětí však byla činnost v daných regionech spojena s rozvojem učebních dovedností.
Podpora amerického programu
Podle výzkumníků byla větší ze dvou měsíčních částek poskytnutých matkám ve studii podobné velikosti jako ta, které byla během pandemie distribuována v USA rodinám s nízkými příjmy v rámci programu daňových úlev na děti, který skončil minulý měsíc.
V současné době se stále čeká na obnovení systému úlev na děti. Studie tedy bude sloužit jako podklad pro tvrzení, že finanční podpora je velmi důležitá.
Vědci nyní zkoumají, jakým způsobem finanční dávky mozkovou činnost ovlivnily. Jestli změny souvisí se zmírněním stresu u rodičů, lepším přístupem k potravinám apod.
Je brzy pro závěry
Jak ale podotýká Andrew Bagshaw z Univerzity v Birminghamu ve Spojeném království na webu New Scientist, naše znalosti o vývoji dětského mozku nejsou dostačující.
„Potřebujeme pochopit, jak se mozek dítěte vyvíjí a dospívá. Musíme lépe porozumět biologickým, psychologickým a sociálním faktorům, které ovlivňují vývoj mozku. Tento druh přístupu, využívající metodu EEG, kterou lze použít i u velmi malých dětí a ve velkých kohortách, by mohl pomoci dosáhnout těchto cílů.“
Zdroj: Dailymail.co.uk, Newscientist.com
Autor: Dominika Jandorová